EEN MUCHO GUSTO COFFEE ZAL STEEDS ‘LEVENDIG’ ZIJN. DAT IS DE KOFFIE WAAR WIJ VOOR STAAN.

"Zowel onze selectie van ruwe koffie als de wijze waarop we onze koffie branden, of liever ‘roosteren’, is er opgericht om de frisse smaken, die een tas tot leven brengen, naar boven te halen. Dat is de koffie waarvan we jou graag laten genieten."

ONZE SELECTIE

  

DE PROEF OP DE SOM

Voor ons als koffiebrander begint het verhaal bij de selectie van ‘ruwe’ koffie (ook wel ‘groene’ koffie genoemd). Koffiestalen worden geroosterd en ‘gecupt’ (vakterm voor het proeven van koffie). Deze cupping gebeurt volgens standaard procedures en met standaard ‘scoring sheets’ zodat koffieproevers hun scores kunnen vergelijken.

ER ZIT LEVEN IN ONZE KOFFIE

Onze selectie wordt steeds gedreven door de smaak (de kwaliteit) van de koffie. In het bijzonder door de smaakattributen die een koffie in balans en tot leven brengen. Het zijn de frisse, acide toetsen die een tas doen opleven. Een Mucho Gusto Coffee zal daarom steeds levendig zijn. Dat is de koffie waar wij voor staan.

Cupping & scoring koffie. Stilte en concentratie bij Finca Rosma.
Kraakvers koffiestaal. Wat heeft deze koffie voor ons in petto?

 

Zijn we onder de indruk van een bepaald koffiestaal, dan willen we de koffie graag aankopen en aan onze klanten presenteren. En de prijs dan? De prijs waaraan wij de koffie willen kopen moet in verhouding staan tot de kwaliteit en de inspanningen die door alle betrokkenen geleverd worden. Dat is wat wij een eerlijke prijs noemen.

"Vergeet die muzak koffie.
Get a life en drink koffie
waar leven in zit."

filterkoffie

Loopt het water jou al in de mond? 
PRIMA, Onze koffie staat al klaar in de webshop!


: Erwin Argueta @ Finca Bella Elízabeth - Guatemala

IN SEASON

Koffie is seizoensgebonden. Er is in de meeste herkomstlanden slechts één oogst per jaar. De nieuwe oogsten die doorheen het jaar beschikbaar komen, trachten we zo snel mogelijk aan te kopen en aan onze klanten aan te bieden. Zo genieten jullie keer op keer van koffie die ‘in season’ is.


Koffie moet 'vers' gebrand zijn. Uiteraard. Maar de groene koffie die je als brander gebruikt, dient eveneens vers te zijn. Om de versheid van onze groene koffie over meerdere maanden te kunnen garanderen kopen we ook zoveel mogelijk vacuüm verpakte groene koffie. Een weliswaar duurdere verpakking maar wel de beste om de natuurlijke veroudering van koffie af te remmen.

Koffiekersen in verschillende rijping stadia

DRINK KOFFIE DIE NIET ALLEEN VERS GEBRAND MAAR OOK ‘IN SEASON’ IS.

‘Hand-picked’ koffiekersen

ERE WIE ERE TOEKOMT

Het mag duidelijk zijn dat in de koffie origine landen een héél groot deel van het werk gebeurt. Het is daarom bijzonder spijtig om te zien hoe gekende koffiemerken al sinds jaar en dag al het krediet opstrijken. Alsof zij de enige partij zijn die bepalen of een koffie kwaliteit heeft. De koffieboer blijft hierdoor achter in de anonimiteit.

Allerhande labels en certificaten hebben in de voorbije decennia ons, de koffiedrinkers, een geweten trachten te schoppen. Hoogstwaarschijnlijk met de beste intenties. Niet zonder resultaat, maar te sterk onderhevig aan systeemfouten waardoor ze hun doel (vaak) voorbijschieten en sowieso zonder enig kwaliteitsstreven.


: Café pergamino en el canal de correte

KOOP KOFFIE, MAAR GEEN KAT IN EEN ZAK.

Een recentere werkwijze onder (specialty) koffiebranders is de zogenaamde ‘direct trade’. Hierbij koopt de koffiebrander de koffie rechtstreeks bij de koffieboer zonder tussenkomst van handelaars. Direct trade is een schitterend idee. De kern van de zaak is het direct contact EN de lange termijn samenwerking met de koffieboer waarbij het gemeenschappelijk streven naar een hogere kwaliteit ondersteund wordt door de boer een hogere prijs te betalen dan deze die gangbaar is op de markt.

Maar ook hier wringt de schoen stevig en nog stukken pijnlijker dan bij de labels en de ‘merk’ koffies. Een aantal ‘handige’ (yeah right!) jongens en meisjes neemt het concept niet zo nauw of gaat er zelfs compleet aan voorbij maar vindt de ‘tag’ direct trade toch o zo leuk op hun verpakking of website staan. Hiermee trachten ze de illusie op te wekken dat hun koffie het summum van kwaliteit & eerlijke handel biedt. Maar de koffieboer, die is niet op de hoogte en blijft opnieuw in de koude staan.

"De consument moet durven kritisch zijn als koffiebranders zich nadrukkelijk op de borst slaan over direct trade."
Parchment drogen op raised beds @ Beneficio Las Segovias - Nicaragua

Jij als consument zal moeten leren kritisch zijn en kritische vragen durven stellen aan de koffiebrander die zich luid op de borst slaat over direct trade. Denk zelf even na hoe realistisch het is dat een kleine branderij plots zelf jaar na jaar de hele wereld afreist en van her en der koffie tot hier krijgt. Stel jouw vragen en kijk of het plaatje niet té mooi is om nog te kunnen kloppen. Enkel op die manier vermijd je dat je een kat in een zak koopt i.p.v. kwaliteitskoffie die echt een verschil maakt voor de koffieboer.

Als Andres me op de luchthaven oppik

LIEFST DIRECT VAN DE KOFFIEBOER

Onze selectie groene koffie maken we liefst ‘rechtstreeks’ bij de koffieboer. Jawel, die vaak misbruikte direct trade dus. Uiteraard was dit vele malen sneller bedacht dan gedaan. Het moet ergens midden 2010 geweest zijn dat het direct trade concept van Stumptown Coffee Roasters ons definitief voor de bijl deed gaan.

Vanaf de opening van onze coffee bar zijn we het idee stap voor stap vorm gaan geven. Tussen het eerste gesprek met een Guatemalteekse collega koffieproever, op het Wereldkampioenschap Cuptasting in Maastricht in 2011, en het moment waarop ik (terug) voet aan de grond zette op de ‘tarmac’ van La Aurora (Aeropuerto Internacional de la Ciudad Guatemala) zaten echter nog eens 5 jaren voorbereiding.

Een heerlijke 'natural' bij Las Segovias - Nicaragua.
"Direct trade organiseer je niet zomaar in een handomdraai. Het vraagt héél veel tijd, inspanning, sectorkennis, respect en partnerships."

Sinds 2016 bouwen we duurzame relaties uit met onze partner-koffieboeren in 3 Centraal-Amerikaanse landen (Guatemala, Nicaragua en El Salvador). Jaarlijks bezoeken we hen en maken we uiterst zorgvuldig onze selectie uit hun nano- & micro-loten (we hopen ook snel Hondurese specialty coffee aan onze selectie te kunnen toevoegen).

Hoe we dat doen? Met de rugzak op de rug. Chicken- en shuttlebussen op en weer af. De glimlach steeds paraat. Eén en al focus aan de cuppingtafel. Eén en al verwondering wanneer we door de plantages struinen. 1001 vragen in de aanslag. In de wolken van de schitterende specialty loten die we konden selecteren. Telkens moe maar voldaan keren we weer huiswaarts. En dit alles, con mucho mucho gusto!

Om onze selectie jaar na jaar mogelijk te maken, werken we samen met schitterende partners. Koffieboeren die hun leven wijden aan het verbouwen van specialty coffee. ‘Dry-mills’ die zorgen voor een sublieme verwerking en verpakking van onze loten. De partijen die de logistiek zowel aan export als import zijde voor ons vervullen, doen dit met veel zorg. We zijn hen allen dankbaar en het maakt duidelijk dat samenwerken loont.

Onze overige groene koffie kopen we bij gespecialiseerde koffiehandelaars in binnen- en buitenland. Uit hun aanbod maken we uiterst zorgvuldig onze keuze. Als het kan, graag koffie die traceerbaar is tot bij de boer of coöperatieve maar steeds koffie die aan onze hoge kwaliteitseisen voldoet.

Cupping met Erwin Mierisch III - Nicaragua

ECHT EN REALISTISCH

Kortom, als micro-roaster trachten we zoveel mogelijk met direct trade koffie die ‘in season’ is te werken. Maar we zijn ook realistisch. Direct trade in de échte en waardevolle betekenis van het woord is en blijft ons streven voor ons volledige aanbod. Maar op dit moment kunnen we niet verder gaan dan onze jaarlijkse selectie Centraal-Amerikaanse specialty coffee. Maar weet je, daar zijn we best fier op. Héél erg fier eigenlijk.

: Bodega de reposo @ Finca’s Mierisch - Nicaragua

EEN DEEL VAN ONZE KOFFIE KOPEN WE RECHTSTREEKS VAN DE KOFFIEBOEREN. WE STREVEN NAAR MEER MAAR ZIJN OOK REALISTISCH. EN WEET JE, OP DE DIRECT TRADE DIE WE DOEN ZIJN WE FIER, HEEL FIER.


 ONZE ROASTS

Kwaliteitskoffie selecteren is een neus voor details hebben

PROEVEN, BIJSTUREN EN NOG EENS PROEVEN. VEEL PROEVEN. DAT IS IN ESSENTIE DE WEG LANGS WAAR JE TOT BETER KOFFIE ROOSTEREN KOMT. LAAT DAT PROEVEN NU NET ONS DING ZIJN!

AMBACHTELIJKE KOFFIE 2.0

Koffiebranden zit sinds een aantal jaren in een nieuw jasje. Er zijn steeds meer mogelijkheden om het roosterproces op te volgen en te sturen. Met temperatuursensoren en lap-tops in de aanslag gaan we er als koffiebranders tegen aan. Niettegenstaande we steeds meer data ter beschikking hebben blijft het roosteren een vaardigheid, een stiel die je niet in een-twee-drie onder de knie hebt.

Zoals bij veel ambachten zit het verschil namelijk in de details. Laten het nu net die details zijn die zich moeilijk laten doorgronden en beheersen. Er zijn ook nog steeds talloze zwarte gaten. Het is een brandprofiel uitstippelen, proberen en af en toe mislukken, bijsturen en proeven. 

 

Veel proeven en dus ook terug bijsturen. Beter koffiebranden is en blijft een uitdaging. Beter koffiebranden begint en eindigt ook altijd bij het goed kunnen proeven. Laat dat nu net één van onze grootste passies en vaardigheden zijn!

"Koffie roosteren is het werk van de koffieboeren respecteren."
Een kraakvers gebrande batch koffie

ROOSTEREN IS KOFFIE LATEN SCHITTEREN

Ons doel als koffiebrander: de schitterende levendige smaak die ons zo beviel toen we de koffie selecteerden tot uiting brengen in onze ‘roasts’. Op die manier maken we het harde werk van de koffieboeren en plukkers af. Met respect. Niets minder dan dat.

"Als koffiebrander heb ik het gevoel dat ik het werk van iedereen die voor mij kwam mag afmaken. Fantastisch toch!"

We roosteren onze koffies in een Probat koffiebrander. Via een aantal sensoren registreert onze software verschillende temperaturen zodat wij weten waar, wanneer en hoeveel energie de koffie nodig heeft om zich te ontwikkelen tot die geroosterde boon waar wij en jullie vervolgens heerlijke koffie mee kunnen bereiden. Al onze koffies worden steeds afzonderlijk gebrand. Onze blends zijn dan ook steeds ‘blend-after-roast’.

LATEN WE HET VERS HOUDEN

De koffie wordt verpakt binnen de 24 uren na het branden. We sluiten onze drielagige koffiezak met versheidsventiel hermetisch af zodat er geen lucht, licht of vocht aan de koffie kan. Door dit zogenaamde ‘one-way’ ventiel kunnen er wel nog steeds gassen uit de zak ontsnappen. Belangrijk als je weet dat koffiebonen tijdens het roosteren gas opnemen dat ze nadien langzaam terug vrijgeven.

 

Maar eveneens belangrijk, er kan dus van buitenaf geen lucht meer aan de koffie. Hierdoor blijft hij langer smaakvol. We adviseren ook om de koffiebonen zelf te malen ‘à la minute’ en binnen de maand na het roosteren te drinken. Zo geniet je optimaal van de fijnste smaken. En daar is het ons tenslotte om te doen!

Luis Alberto & Roel @ Finca La Bendicion

KOOP LOKAAL. PROEF GLOBAAL.

Lokaal en globaal hand in hand laten gaan, is wat wij voor ogen hebben. Die wereldse smaken met een geloofwaardig respect voor alle betrokkenen hier tot bij jou in jouw tas brengen. Zodat ook jij appreciatie krijgt voor de schoonheid van koffie. Dat is wat wij, jouw lokale koffiebrander, willen.

"We streven ernaar dat de koffiedrinker, jij dus, bewust wordt van al die wereldse smaken die je zomaar dagelijks ter beschikking hebt. Die ‘luxe’ schreeuwt toch gewoon om respect voor iedereen die dit mogelijk maakt."

Een moment voor jezelf: Chemex bereiden en genieten van filterkoffie.

Onze verSE KOFFIE KOPEN

Vermits de kans groot is dat je inmiddels naar een lekkere tas koffie snakt, laten we je graag weten dat je al dat versgebrand lekkers bij ons in de coffee bar in Hasselt kan kopen. Geraak je niet tot bij ons dan kan de webshop jou verder helpen. Of spring eens binnen bij de lokale handelaars/ horeca-uitbaters die onze koffie verdelen:

Ben jij als handelaar geïnteresseerd om onze koffie eveneens te verdelen neem dan zeker contact met ons op.